Hjemlevering på sitt smarteste

Økt effektivitet med kunstig intelligens

Kunde

MENY

Prosjekt

MENYs prediksjonssystem hjelper dagligvarekjeden med å planlegge antall ansatte som trengs for å behandle hver ordre, noe som reduserer over- eller underbemanning.

  • År

    2022–pågående

    Fagområder

    • Technology

Oppgaven

Stadig flere nordmenn foretrekker hjemlevering av dagligvarer fremfor å handle fysisk i butikk. Dagens forbrukere stiller krav til personalisering og ikke minst rask og effektiv levering av dagligvarer rett på døren. MENYs kunder er intet unntak. Sammen med Forte Digital ønsket MENY å effektivisere og optimalisere logistikk/drift knyttet til utkjøring og plukk av varer til kundene.

MENY sto overfor utfordringer med kapasitetsplanleggingen for sin online ordrebehandling og leveringsoperasjoner. De hadde for eksempel vanskeligheter med å forutse det forventede antallet bestillinger, som resulterte i ineffektiv ressursallokering og hyppig over- eller underbemanning.

Målet var å skape mest mulig verdi av historiske data og tilgjengeliggjøre denne for beslutningstagere med ansvar for operasjonell drift.

Løsning

Forte Digital har sammen med MENY utviklet prediksjonssystem ved hjelp av maskinlæring som forutser antallet bestillinger basert på historiske data, kampanjer, nasjonale helligdager, og lignende faktorer.

Systemet benytter seg av avanserte algoritmer for å analysere tidligere ordremønstre og identifiserer trender og mønstre som brukes til å optimalisere ressursallokeringen.

Prognosene brukes deretter av operasjonsteamet til å planlegge kapasiteten for hvert ordrebehandlingsvindu. Dette gir MENY en helt ny innsikti hva kapasiteten burde settes til.

Grafen viser prediksjoner for et “plukkvindu” mellom kl. 1400-1600 i én MENY-butikk. Prediksjonen følger med høy presisjon trendene til de faktiske antall ordrene.

Resultater

MENYs maskinlæringssystem som har ført til en mer presis og effektiv fordeling av ressurser. Systemet hjelper MENY med å planlegge antall ansatte som trengs for å behandle hver ordre, noe som reduserer over- eller underbemanning. Dette kan nå gjøres så mye som 20 uker frem i tid som gir forutsigbarhet til ansatte og tredjepartsleverandører.

For MENYs kunder betyr det mer fleksibilitet og effektivitet når de skal bestille varer hjem på døra. I sum bidrar løsningen til en mer friksjonsfri handleopplevelse.

I tillegg kan MENY optimalisere leveringsoperasjonene ved å bestille rett antall biler, som fører til kostnadsbesparelser og forbedret driftseffektivitet. Prediksjonalgoritmen hjelper MENY å optimalisere leveringsoperasjonene ved å til en hver tid ha korrekt antall biler og ansatte tilgjengelig. Summen av dette skaper en god kundeopplevelse, økt omsetning og forbedret driftseffektivitet.

Kontakt oss