Han er ny COO i Forte Digital

Johan Grönlund

Forte Digital er glade for å presentere Johan Grönlund som ny Chief Operating Officer (COO). Han etterlyser økt fokus og satsning på digitalisering i norske toppledergrupper.

Grönlund, som har bakgrunn fra PwC og senest Circle K, overtar jobben etter Endre Dingsør, som har vært Forte Digitals COO og partner siden oppstarten i 2017. Dingsør blir nå COO i Forte Group, med særlig fokus på å skape synergier og vekst i de nyoppstartede markedene Tyskland og Danmark. Som ny COO i Forte Digital ser Grönlund frem til å bidra med og bygge selskapet i Norge videre.

– Jeg gleder meg til å bygge videre på det fantastiske arbeidet som har blitt gjort for å utvikle Forte Digital til det selskapet vi er i dag. Jeg tror også at vi fortsatt bare er i starten av reisen, sier Grönlund.

Grönlund etterlyser økt fokus og satsning på digitalisering i norske toppledergrupper.

– Imponerende CV

John Kårikstad, CEO i Forte Digital, er svært fornøyd med ansettelsen og forteller at Grönlund vil bli en viktig ressurs i å bygge selskapet videre.

– Johan har en imponerende CV og jeg er helt sikker på at vi har fått rett mann til å være med på å bygge Forte Digital videre. Johan har blant annet spennende ledererfaring innenfor produktutvikling og teknologi som vil komme selskapet til gode. Jeg er veldig fornøyd med å få Johan med på laget, sier Kårikstad.

Grönlund forteller Forte Digitals visjon og ambisjoner veide tungt da han takket ja til stillingen.

– Visjonen til gründerne resonerte veldig godt med mine egne ambisjoner. Det er utrolig engasjerende å møte folk som tenker stort og har lyst å gjøre en forskjell. Jeg er sikker på at Forte Digital har organisasjonen og modenheten til å ta det neste steget. Det gleder jeg meg til å være en del av.

Grönlund forteller Forte Digitals visjon og ambisjoner veide tungt da han takket ja til stillingen.

Digitalisering bør være et topplederansvar

Grönlund påpeker at Forte Digital har et sterkt verdiforslag ut i markedet og tror selskapet er godt posisjonert til å hjelpe eksisterende og nye kunder med digital transformasjon.

– Det er mange virksomheter og hele industrier, både i Norge og i Europa, som fortsatt er i starten av sin moderniseringsreise for å møte en økt digital fremtid. Det er få som er bedre posisjonert enn Forte Digital til å hjelpe ambisiøse virksomheter med digital transformasjon, skalering og vekst, sier Grönlund.

Han etterlyser økt fokus og satsning på digitalisering i norske toppledergrupper.

– Min erfaring er at digitalisering ikke helt har fått fotfeste som en sentral del av den strategiske agendaen i mange ledergrupper. Det henger selvsagt sammen med i hvor stor grad lønnsomheten til kjernevirksomheten utfordres. Vinnerne er gjerne de som ligger i forkant av utviklingen og er godt posisjonert når endringen skjer.

Grönlund mener digitalisering ikke må betraktes som en oppgave for en tradisjonell IT-organisasjon, men en endringsreise som eies av hele toppledelse. Samtidig påpeker han at det handler mye om å tørre.

– Jeg tror det må en genuin endringsvillighet til hos CEO. Organisasjonen er generelt opptatt av det CEO er opptatt av. I tillegg tror jeg man må ha en kritisk masse av digitalt “savvy” ledere i toppledelsen som vet hva som skal til. Så må man også gå vekk fra å betrakte “IT” som en intern tjenesteleverandør til en integrert del av verdiskapningen.

Han legger til:

– Det handler i stor grad om å utfordre gamle paradigmer og tørre å prøve andre måter å løse virksomhetens oppdrag på. I den usikkerheten kan det være betryggende å bruke ekstern erfaring for å øke sannsynligheten for en effektiv omstilling.